Alla inlägg under april 2011

Av inka - 29 april 2011 17:30

Jag har inlett mitt krig mot den torra luften. Här ska inga ägg torka ut!

Hygrometer och termometer står i hyllan bland häckburarna. Det blir till att värma vatten och använda blöta handdukar. Jajjamänn!

Man kan ju bli lite småkinkig när andra inte har problem alls och äggen kläcks i parti och minut... samtidigt kan olika problem drabba den bästa. Jag är förstås bara lite småegoistisk och tycker att de kan låta bli att drabba mig.   


Inkas lilla ägg verkar må bra. Kiwi har grävt ur sin holk snart. Tyvärr gräver hon även ur matskålarna så efter nån timme har hon och Ronny ingen mat kvar. Eller jo, men de får äta från burbotten. 

Jag klurar på om jag ändå ska sätta ännu ett undulatpar i häck. Katarinorna går det ändå inte alls för. Kanske de ska få vila ett tag. Jo, det ska de.


Av inka - 27 april 2011 22:15








Majs är så gott!


Efter mat blir det bad!


 

Efter bad måste man torka sig...


Kompisarna fortsätter äta. Ärtor är också smaskens!


Tack och lov för att fjädrarna på Luddes huvud är på väg ut igen. De har sett för hemska ut under häckningen mina två par...


Världens coolaste hönsfågel, den kinesiska dvärgvakteln!


Filifjonkans ungar har öppnat ögonen och upptäcker världen. Här är en liten tjej...   

 




  

Av inka - 27 april 2011 00:34

Idag fick hamstrarna en "runner" från jobbet, så jag kan ha dem mer lösa här hemma. Inneslutna i en grön, genomskinlig plastboll har de stor potential. Här attackeras katter för fullt. Hamstrarna skyr inga medel för att hämnas katternas hungriga blickar. Jag tror ingen katt lyckats undvika en smäll av bollen. 


Det tog en stund innan Dino begrep sig på hur han skulle hantera att springa inuti bollen men Satine fattade direkt. Hon behövde inte krocka med diverse saker utan kunde dra på rejält direkt. ut ur vardagsrummet, in i hallen och vidare in i sovrummet gick färden. Hon är en driftig liten tös hon.


Nog hade det förstås varit roligt om de små kunnat springa lösa mer i bostaden men det finns alltid olämpliga ställen för en liten hamster att försvinna på och någon olycka innefattandes katt eller på annat sätt med resultatet död hamster vill jag inte ha.

Jag trodde inte att hamstrarna skulle tycka att det var så kul, men faktiskt så upplever jag att de gillar bollen. De får ju trots allt lite frihet och eftersom bollen har lufthål så kan de även nosa på allt de passerar. Jag kan nästan se Satine flina inuti den när hon rammar en eller annan katt...

 

Av inka - 25 april 2011 21:53

Idag har jag suttit hundvakt åt Bailey, brorsan och hans frus hund, på förmiddan. Ringde hit Nitro med husse eftersom Bailey och Nitro gillar att springa ihop. Vi gick lite kors och tvärs och hamnade helt utanför vägen vi först tänkte gå men det var bara bra eftersom vi då knallade stora delen av promenaden i terräng och det ger bra motion för både människor och hundar. Tog massvis av foton på hundarna. 

Här är några exempel. Det var ren glädje!

             


Hamsterungarna var toksöta nu på kvällen. Bäst var de två halvsyskonen som låg tillsammans. En stor och en liten. Filifjonkans bebisar är ju nio dagar yngre, så de ligger lite efter. Idag har de öppnat ögonen och är så söta.



En gouldsunge låg död i buren nu på morgonen. Tråkigt. Har ingen aning om vad som hänt. Den kändes mager men det beror garanterat inte på att fåglarna får för lite mat. 


Nitro sover över här. Gosmannen! Jag har badat honom och klippt klorna. Nu är han fin och doftar som en hel sommaräng! Skönt med korthåriga hundar. De dör inte av värmeslag på sommaren, är lätta att duscha och det fastnar inte så mycket i pälsen... Sen kan man bara ta på dem varma täcken och sånt på vintern. Ingen snö fastnar varken i tassar eller någon annanstans.

Det är svårare med långhåriga hundar. Man vill ju inte gärna raka en belgare, särskilt inte om den ska ställas ut eller så.. En pointer är alltid fin i pälsen så länge den mår bra.

Nu har väntan börjat på Nitros nya lillebror. Den här sommaren blir spännande.

Av inka - 24 april 2011 00:45

Igår skulle undulaten Inka ha lagt ett sjätte ägg. Jag trodde inte att det skulle komma något och det gjorde det inte heller. Kikade för säkerhets skull i holken imorse och där fanns bara de fyra som blivit kvar sen ett gick sönder. Tänkte senare att jag skulle lysa äggen för att se om det var befrukat där inne och då var äggen plötsligt fem! Hon hade kört en fuling och hoppat över en extra dag. 

I vilket fall som helst är minst tre av äggen befruktade och jag sprayar vatten runt holken varje dag för att de inte ska torka. Jag fattar inte hur luften här inne kan vara så torr. Var ju tvungen att spraya runt gouldsens holkar sist också. 

Roland och Malva fick bara tre ägg, två var befruktade men bara ett kläcktes. Jag tar inte ut något i förskott här med Albin och Inka, jag har ju erfarenheter av att mycket kan gå fel, men det känns lovande. Bara att hålla tummarna.

Är första ägget ett av de befruktade, vilket jag är ganska säker på, beräknas kläckningen ske nästa lördag. Så om exakt en vecka.


Måsfinkarnas ägg borde kläckas precis när som helst nu. Om de kläcks. Vilket jag hoppas.

Av inka - 24 april 2011 00:30

Idag har herr Nitro varit på besök tillsammans med sin husse. Nitro är som vanligt en avslappnad herre.

 

Han är ju bara för skön! 

Hans husse har nu valt vilken av valparna som ska flytta hit till Sverige och Luleå. Vi har suttit och funderat över namn och har kommit på några bra förslag. Något av dem blir det säkert. Inget är dock lika självklart som när jag kom på Nitro.


Medan gossarna var här fick hamstrarna komma ut och springa lite. Alla testade det "underbara" plasthuset som följde med Filifjonkans bur, som hon fick typ tolv dagar innan hon dog. Otacksam hamster det där. Nåväl, särskilt Snusmumrik, som är på bilden och Satine verkade gilla huset. Båda började klia sig när de var inne i det, grävde och såg precis ut som när de sandbadar. Mysko. Jag är inte hamsterexpert, så jag har ingen aning om varför det beteendet kunde komma bara sådär.  

Nitro kände sig kränkt efter att ha blivit antastad av en hamster, så han gick iväg och la sig och surade i min säng istället. Han var verkligen skitgrinig.

 

Socialträning av femton moderlösa hamsterungar blev det också. Jag har döpt Cruellas unge, som jag ska behålla, till Mini De Vil. Det dök bara upp och kändes rätt, tvärt emot alla de superhäftiga namn jag kommit på tidigare.


När jag socialtränar ungarna sätter jag dem först i en platslåda så jag ska ha koll på dem. Det brukar bli en enda stor hög av hamsterungar i ena änden och det blev det även idag. Det ser lite kul ut när de är olika storlekar. Sen blev det kvällsmat och Fjonkis ungar, små som de är, kastade sig över maten. Alla VET ju att ärtor, det är kalasmat!

     


För övrigt har jag och Lucy varit ute och strosat. Vi var tvungna att inköpa lite mer ärtor och majs till alla djuren, så vi tog en prommis till Konsum. På den vägen fick Stumpan nosa hur mycket hon ville. Lite kvalitetstid ska man ha när man är en Mycket Gammal Tant. Att göra så funkar dåligt när Arrak är med men idag var vi bara två. Imorgon blir det inte lika kul för henne. Då ska klorna klippas och jag ska sätta henne i badkaret för en rejäl uppdiskning. När hon torkat ska jag klippa bort lite fjunpäls som fladdrar omkring och ser o-snyggt ut. Sån där "jag är kastrerad-päls". Sen ska jag lätta upp "byxorna" där bak. Man ska vara fin även på gamla dar och det är inte damen just nu. Hon är tofsig och oborstad och luktar visserligen inte illa, men inte så gott heller. Tänderna behöver ses över. När jag är klar kommer hon att glänsa!


Av inka - 22 april 2011 21:30

Här fortsätter livet som vanligt utan Filifjonkan. Hennes ungar verkar vara pigga och friska och bor nu med Cruellas. Då känner jag att jag har ännu lite mer koll då alla är samlade bredvid min säng hela tiden. De yngre ungarna får givetvis också bättre med värme när de kan gosa ner sig med de äldre.


Felicia har massvis med bus i tassarna. Hon är så otroligt charmig och go, trots att hon är en Felis catastrophalus...

 

Jag har utökat grönsaksförrådet på sistone och det gör fåglarna och hamstrarna glada. Nu utgör ruccola, morot, paprika, majs och ärtor det dagliga intaget av grönt. En del av fåglarna får även äpple. Man måste säga att det ser ganska aptitretande ut. Det liksom känns bra i magen att ge djuren denna godsaksgiva varje morgon!

Se själva:

   

Morhuvade gojan, Oskar, verkar inte gilla ärtor något vidare men majsen slinker ner.

Jag skulle inhandla lite frön till kryddor att plantera själv åt mina småknasar men det försvann ur min skalle fortare än det gick att lägga ner ett paket fil i korgen på Maxi.


Arrak har åkt med mina föräldrar på semester till stugan och enligt mamma har han det otroligt kul. Han har varit behjälplig i situationer som altanskottning, skräpsamling och att göra grilleld. Jag väntar mig en fullständig rapport efteråt.

...

Av inka - 21 april 2011 16:22

Igår lyckades Inka med konststycket att klistra fast ett ägg på sig själv. Det är förstås svårt att veta hur, men ett av äggen har gått sönder på något sätt och ägg är ju, just det... kladdigt. Inka var mäkta irriterad över denna klump som satt fast på henne och jag insåg att lite hjälp vore fint om hon skulle kunna fortsätta ruva de andra äggen. Jag blev biten så det blödde men till slut hade jag lyckats få bort det mesta. Det krävdes rinnande vatten för att få loss allt äggskal. Inka var allt annat än glad men förhoppningsvis glömmer hon det snart.

Femte ägget kom också igår. Det kändes en smula vanskligt att hålla på att joxa med fågeln när hon var alldeles svullen under gumpen och jag visste att hon hade ett ägg där. Man vill ju inte gärna råka mosa det. Som tur är behöver man inte hålla fågeln just där men risken finns alltid.


Cruellas ungar är fantastiska. De växer så det knakar och blir bara sötare och sötare.


Tyvärr finns inte lilla Filifjonkan längre. Jag orkar inte ta det just nu eftersom jag är alldeles för ledsen. Ingen katt var det iaf den här gången. Hennes ungar är dock fina och friska och kommer säkerligen att överleva.

Min bästa, sötaste Fjonkis...

 

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards