Alla inlägg under juni 2012

Av inka - 27 juni 2012 23:01

Idag har den lille gossen hjälpt mig att städa i fågelrummet. Superkul tyckte han och spred spån och allsköns härligheter över hela huset så jag har fått städa till max.

När nya grenar skulle in åt de lyckliga fjäderbeklädda var han också där. Han kapade grenar och jag satte in. Jag tyckte lite synd om fåglarna som fick nedslemmade grenar men de verkade inte bry sig.

 


Nymfen Dimma och rosellan Pepper tog en flygtur utanför buren och blev väldans tjuriga då det skulle till att komma in igen. Inte idag, tack, sa de.

Finkarna gottade sig i det nya lummiga och noppade i bladen. super, tyckte de. Längst fram på bilden sitter min gulhuvade gouldstjej, Minerva. 

 


Lillkillens öron håller på att vilja resa sig. Det ser så himla kul ut. Ena stunden är de halvstående

 


Nästa står ena örat upp. Här är han HUNGRIG!

   






Av inka - 24 juni 2012 23:11

Morgonen började med att jag kom på vem det är som smular på köksbordet... här är den skyldiga

 


Man kan ju glömma att man får ha någon del av sin frukost ifred då man har en liten söt papegojflicka

 


Vi har haft besök till och från hela dagen. Först kom min "kloklippningskund", Mina och hälsade på. Arrak är grymt kär i henne och han struntar fullständigt i att han är kastrerad då han ser henne. Pang på rödbetan liksom. Man får hålla koll på honom ordentligt. Hon protesterar ju inte heller.

I alla fall gick det bra med den lille killen

 

 


Senare på kvällen var Ares och Nitro hit med sin husse. Pojkarna har aldrig varit till huset och hälsat på och eftersom de har en tendens till att riva halva omgivningen då de blir uppvarvade så fick de vistas utomhus första tiden.

Ares ville in i början

 



Valpen tyckte han om i alla fall... PUSS

 



...mer tveksamt vad valpen tyckte...

 


Min valp bits. Så ni vet

 


Ibland undrar jag om det inte varit lugnare att bara pyssla med hamstrarna. De är väldigt snälla. :)





Av inka - 23 juni 2012 20:38

Jag låg ute på gräsmattan idag och tränade på att dyrka solen, som nästan är obligatoriskt då man är svensk. Vissa röster hörs säga att solen så sällan syns här uppe i landet, så då måste man ta vara på den. 

Alltså la jag mig i nån timme ute på gräsmattan. Fantastiskt skönt att ha en egen gräsmatta och en inhägnad till hundarna så man kan slappna av ordentligt.

Arrak hade svårt att slappna av på grund av illasinnade insekter, så han låg största delen av tiden uppe på altanen, vilket gjorde att bilder på honom blev svåra att ta. Dock låg han bredvid mig första stunden på lakanet jag brett ut och apade sig i klassisk Arrak-stil.

 


Den ruskiga lilla tokungen. Arraks lilla klon, ville mest ligga i skuggan på grund av värmen. Absolut inget fel med det. Snarare förståndigt.

 


Lite bus blev det i alla fall. Han har ett jäkla grepp om sakerna han får in i munnen och tidigare i veckan tog det en stund att montera loss honom från ett lakan jag försökte hänga på tork. Jag har en svag känsla av att han kanske itne har något fel på sin kamplust. ;)

  


Den här bilden tycker jag på något symboliserar den lilla individ han är. Han är otroligt söt, glad och med en ordentlig portion jävelskap.    Jag gillar hur små huggtänder sticker ner under läpparna. 

 







Av inka - 23 juni 2012 20:26

Iowhai fick en nätt liten kull på fyra ungar som blir tre veckor nu på måndag. De är alldeles ljuvliga! (Såklart)

Jag är väldigt svag för de som är sköldpaddsfärgade och det dök upp en liten svartsköldpaddshona som givetvis får mitt hjärta att klappa lite extra. :)

Här är hon

   


sen är det två helsvarta honor 

   


och till sist en vit hane som KAN vara en silverpearl med lite tur. Morfar var silverpearl, så det är inte omöjligt. Jag försöker kika på pälsen om den har någon tippning men lättast är det inte med en sprallig liten hamsterunge. Däremot verkar det som att han är rex, då pälsen är krusig och morrhåren lite tokiga. ;) Han är i vilket fall som helst superfin! 

 

  


Min lilla Mini, som är farmor till dessa dog i förrgår. Det var stor sorg i huset. Hon var en enorm personlighet och då dessutom dotter till älskade Cruella. Känns skönt att jag har en av hennes söner kvar och att hennes gener finns kvar här hemma. Eventuellt blir det att behålla någon ur den här kullen eller ur kullen jag planerar med Beanie och Criollo.

Av inka - 19 juni 2012 23:09

Min lilla pojke har äntligen kommit hem! Han är LJUVLIG! Ja, om man bortser från tänderna. ;)


Igår tog han sig en sista snuttetår från mamma sin tillsammans med de andra.


Nyfiken kille

 


Första mötet med Arrak avklarat och det gick bra. Arrak blev först glad och sen skeptisk. Så nu håller han lite koll på valpen på avstånd.

 


Mötet med katterna var lite traumatiskt. Om man gömmer ansiktet finns inte katten där!

 


Kissar ute gör man!

 


...och äter gräs

     





Av inka - 18 juni 2012 06:52

Idag är det en stor dag, för idag flyttar det lilla monstret hit! Nu laddar jag för fullt och vilar upp mig, för veckorna som småbarnsmor kan bli tuffa.  

Jag har talat om för Arrak att det är bäst att ta det lite lugnt och vila upp sig, så det är vad vi sysslat med i helgen, till stor del. Som synes.

   


De nya hamstrarna har slutgiltigt fått sina namn och efter lite fundering... ja det hör till att fundera ordentligt, så bestämdes det att fröken City skulle få behålla sitt namn som hon hette hos sin förra matte. Älva. Älva eftersom hon är född 11-11-11. Hennes födelsedag kommer jag inte att glömma.

Amelié har döpts av sambon till Astrid. Det tyckte han var ett bra hamsternamn och eftersom jag är så himla snäll och dessutom gärna vill att han ska vara med och engagera sig i djuren så fick det bli så. Jag kommer att ha jättesvårt att ändra namn i mitt medvetande då jag kallat henne Amelié i tanke och text ett tag.

Älva verkar trivas här. Hon är alldeles ljuvlig och så bor hon i största buren, som är ett akvarium.

 

Av inka - 11 juni 2012 19:44

Då jag börjar ha mest pensionerade damer här hemma var det dags att hitta någon fler hona att avla på och jag hittade de mest ljuvliga tjejer man kan tänka sig!

Det började med att jag bokade Amelié från Chateaus hamstrar. En liten silversvart sköldpaddshona som är långhårig och satinpälsad. Hon är ljuvlig!

 



Sedan hittade jag lilla Lupin via annons och bad hennes uppfödare att ta ut den honan som var sobel. De andra var silversobel och jag ville ha en vanlig. När jag väl träffade henne föll jag som en fura. Hon är så söt och pälsen är som sammet!

 



Som bonus fick Lupins mamma följa med hem också! En väldigt stor och gosig och mycket social tjej! City är hennes namn i registreringsbeviset. Hon var svår att få bra bilder av. Fin är hon i alla fall.

      

Av inka - 11 juni 2012 19:38

Till min stora glädje har Edvin och Edith kärat ner sig i varandra! Detta blir ett av årets häckpar! Jag hoppas på en stor drös opaliner senare då det blir dags!

   


Jag har funderingar på att sätta en del finkar i häck och ska nog ändå passa på att testa med papegojamadinerna nu när jag tycks ha ett par äntligen!



De är ju helt underbart vackra!  

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards