Alla inlägg under maj 2013

Av inka - 18 maj 2013 21:23

Vi hade storbesök på utställningen i Piteå. Eller stor och stor... än så länge är han ju faktiskt ganska liten. Bästa Hawk kikade förbi och miljötränade en bra stund.

Han är verkligen en mycket lovande valp. Riktigt snyggt kvadratiskt byggd med vackert huvud och trevligt temperament. Faktum är att jag nästan blev lite avis för att folk kom fram och kollade in honom och intresserade sig för varifrån han kom. Var ju inte nån som ville sno Irre direkt.   


Hawk gör mig RIKTIGT sugen på en röd!


       


Små killar blir dock lite trötta i hela huvudet då de får många intryck.

 





Av inka - 18 maj 2013 20:59

Idag var jag med Irre, Ares och hans husse på utställning. Piteå Nationella. Det är så himla kul att åka dit och träffa folk och se en massa hundar. Otroligt bra träning för Irre också. Han var duktigt trött efteråt och i gruppfinalen såg han halvt döende ut. Ja, gruppfinalen. Han blev BIR. Bäst i rasen. Nu hade vi ju inte någon mördande konkurrens med många hundar, utan konkurrensen bestod av Irres halvsyster Holy och en championhane från kennel Nangijala. 

Irre stod sig alltså inte i gruppfinalen men det hade vi ju inte räknat med heller. Som en vän till mig sa, "Man får se det som att man visar upp rasen". Det är ju kul att se så otroligt många olika hundraser och ändå är det bara hälften som gick idag. Resten är imorgon.

Irre blev alltså BIR på sitt livs första utställning. Jag var jättelycklig som hade någon som ställde honom åt mig så att jag kunde ta bilder. Det är så jag trivs bäst.


Irres kritik löd: "Good size & propotions. Uniform black. Coat of good length. Very happy temperament. Typical long small head with narrow placed small ears. Good neck. Strong top line. Croup a bit slooping. Good brisket & belly. Good angulations. Square built. Very good movement."

 

Här är mattes kille

     


Det ska bli roligt att se honom nästa år då han är två år och har vuxit till sig, fått ordentlig päls och mognat lite. 


För Ares gick det också över förväntan. Han fick Excellent med CK och jag fick vara fotograf även där. Imorgon blir det Fågelhundsklubbens utställning för honom. Det var bara två pointrar idag. Det brukar ju inte vara något överskott på pointrar på Kennelklubbens utställning men det kan ju vara kul att vara där ändå. Så det är NÅGON pointer i alla fall! Den andra pointern var en juniorhane från Vet Point's. En lite kraftigare typ. 


Ares var glad!

     


Lägger upp en bild på Irres halvsyster Holy också, som då är Arraks systerdotter. :)


 




Av inka - 16 maj 2013 22:52

Irre tränar hårt inför utställningen i Piteå på lördag. Det blir hans första. Han ska då få visa upp sig för en riktig belgisk domare. Inte illa. Det ska bli riktigt kul att se hur han beter sig. Hoppas jag i alla fall. Mina tidigare hundar har ju bott lite mer centralt och haft mer folk och hundar runt sig. Vi träffar inte så ofta någon på våra promenader, trots att vi ju inte direkt är ensamma i byn. Det har blivit duktigt slappt med miljöträningen under vintern så det är något vi behöver ta itu med. 

Vi har också börjat köra igång lydnaden lite mer på allvar. Det belgiska huvudet börjar kräva mer arbete än tidigare. Han är en kul hund, Irre, men bra mycket mer krävande än sin morbror. Vad det känns åtminstone. Han har både mer humör och arbetslust plus att han är mer självständig. Kamplusten är dessutom stark. Den hunden blir inte rolig om han ine får jobba.

Han är inte lika godisintresserad, så det har fått bli att ta till korv för att motivera så hårt det går i de moment då godis är enklast att använda. Kör mycket klicker också. Kalasbra.


Idag tog vi cykeln en bit bort. Irre är ju bara strax över ett år och ska röntgas på måndag, så cykelturerna är ungefär fem minuter för träning och sen springer hundarna lösa på ängarna medan jag småglider runt på cykeln. Hur skönt som helst och Irre älskar cykeln. Det kommer inte bli något problem att cykelträna den gossen inte.

Idag fick Irre ha på sig "ballongtofflor". Pawz heter de. Mer om dem kan du läsa HÄR.

Han var ursnygg med lila framtassar. Då jag tog på dem såg han väldigt undrande ut, stirrade på sina tassar och såg ut att tänka "Vad i HELA fridens namn ÄR det här???" Sen tog den belgiska hjärnan överhand och han glömde att han hade nåt på fötterna. Är man en belgare har man definitivt inte tid att fundera över om man har lila tassar eller inte. 

Det är nu nämligen så att Irre har en tendens att tvärbromsa och glida på sina framtassar så hårt att det nöter. Tidigare i veckan höll han på att göra hål i de stora trampdynorna. Det är INTE vettigt någonstans. Särskilt inte nu när han ska visa hur snyggt han kan springa på lördag.


Vi ser fram emot lördag och utställningen. Många glada vänner ska dit och Irre ska ställas av världens bästa handler, Anne. Anne har ställt Arrak på nästan varenda utställning och var den som förde honom till BISet på Piteå Brukshundklubb för några år sedan. Nu hoppas jag att hon och Irre blir ett lika fint team.

Själv ska jag ställa Ares både lördag och söndag.. även om jag hoppas att jag slipper då jag gärna hade velat stå utanför och fotografera. Kanske Anne kan ställa pointer också? Vi får se! Bilder lovar jag att det blir.


Det är inte längesen han var en sån där liten fis...

 


Hittade den här bilden på Arrak, haha

 

Av inka - 16 maj 2013 22:46

Söndag var det väldigt fint väder. Barbro och Kånny fick vara ute i rastgården på baksidan av huset i flera timmar. Ett tag var även kaninungarna ute men då det är hundgårdsnät blev det total uppsikt över dem. Efter någon timme hade de utforskat hela rastgården klart och tyckte att det var dags att börja krypa genom nätet. Då var det dags att åka in i buren igen. Det var inte populärt såklart men även om Irre är en duktig kaninvallare blir sex små kaniner mycket även för honom. 


Jag passade såklart på att ta lite nya bilder!


Pappa Kurt-Konrad softar


 


Barbro hade en hel del fart i benen!


 



Å så alla kaninbarna

 

       


Vi hoppas på fler soliga dagar framöver. Då pengarna kommer ska jag köpa kompostgaller så kaninungarna kan få en egen hage i hagen. Mindre risk för smitningar då. :)



Av inka - 4 maj 2013 22:18

Har haft en förjäkla kul dag med alla fyra hundgossar. Nu var det längesen jag hade besök av pointrarna på grund av att jag inte mått bra. Nu var det i alla fall dags. Fantastiskt kul hade hundarna det ute. Irre var överlycklig över att få träffa Ares. 

När jag la in bilderna i datorn fick jag mig ett par goda skratt. Alla hundarna kan se rent snygga ut, som irre på den här bilden

 


Dock får jag tillstå att mina favoriter är de bilder där de ser totalt galna ut. 

Arrak och Irre

 


Ares


Nitro

 


Arrak kör balettdansösstilen

 


Ruskar på sig

   


Klicka gärna på dessa bilder

               


Är det något man bara måste älska här i världen så är det galna hundar!



Av inka - 3 maj 2013 21:03

Igår kom mina avelsägg med lantbrevbäraren. Snacka om att jag blev glad. Jag har velat ha stor wyandotte i flera månader nu och höns ännu längre. Äggen har fått ligga och vila i ett dygn innan jag la dem i kläckaren. Nu hoppas jag att jag får ett gäng kycklingar också. 19 till 21 dagar tar det för kycklingarna att kika ut.

Det ska bli spännande att se vad de blir för färger. Äggen kommer från en blandad grupp nämligen. En del av dem är silversvartkantade. Dvs de är vita med svarta fjäderkanter. Som de dvärg wyandotte jag fotograferade på en hönsbytardag i höstas.  


Övriga färger är guldsvartkantad, vilket är en guldbrun variant med svarta fjäderkanter, guldblåkantad (samma fast blågrå kanter) och guldvitkantad (guldbrun med vita kanter). Jag kan få alla dessa färger från de här äggen men har förstås ingen aning än så länge. Jag har verkligen fallit för wyandotte som hönsras. De är stora, lugna och blir lätt tama. Dessutom är det en kombinationsras för både ägg och kött, så överblivna tuppar kommer till "nytta". Problemet med att avla fram höns är ju att det alltid blir överskott på tuppar. Nästa problem är att sälja dem eftersom alla andra som håller på med höns också har överskott på tuppar. Vissa avlivar tuppkycklingar och kastar bara bort dem medan andra låter dem bli stora och slaktar dem sedan. Det känns ju faktiskt lite mer vettigt om tupparna inte bara kastas bort utan faktiskt används på något sätt.


I första hand ser jag fram emot att få ha ett gäng vackra fåglar här hemma. Som kan ge mig lite ägg och något att njuta av att titta på. Kycklingarna kommer att bo inne i huset här första tiden och mysa med mig så de blir riktigt tama.

Det är otroligt spännande med ägg. En vän till mig sa att det var supercoolt att köpa höns med posten i äggform. Som Kinder överraskning typ. Jag är beredd att hålla med!


Här är mina fina små höns!

 

Av inka - 2 maj 2013 19:29

På Valborg hade jag äran att äntligen få göra bekantskap med en liten kolakaka vid namn Hawk. Har sett fram emot det i någon vecka nu och äntligen blev det av. 

Hawk var en kille i min smak. Framåt, tuff, social och med lite humör. Ingen mespropp. Totalt oberörd av ljud och stök. 

Han och hans familj kom och mötte upp mig på jobbet i tisdags och man kan inte tro att han inte redan är väldigt miljötränad. Lite tveksam var han inför själva grejen med att gå in i butiken men fort var tveksamheterna avklarade och han stegade på som han aldrig gjort annat. Inga problem var det heller med att följa med mig, en vilt främmande person, då jag tog kopplet av matte. Härlig kille!

Kvällen spenderades här hemma med mina svarta, Hawk och Gere (Arraks bror och således även Irres morbror). Inga problem hundarna emellan. Det är skönt när det fungerar.


Hawk

 


Hawk och Irre fann varandra omgående. De är nog ungefär på samma nivå.   

Hopp och bus, dragkamp. Hawk kunde MINSANN brotta ner den stora valpen och hotade stort med att dräpa honom! Sen försökte han slicka på Irres tunga. Märkiga saker de har för sig de där hundarna. Bilderna är givetvis klickbara. 


           


Småpojkarna tjejkissar ihop

 


Populärt verkade det vara att ligga i jorden. Hundar räknas väl inte som renliga djur va?


 


Irre och Hawk


 


Hawk gillade utbudet av leksaker och tuggben som fanns hemma hos oss. 

 


Det ska sannerligen bli en fröjd att följa den här killen framöver!



Av inka - 2 maj 2013 19:19

Jag är otroligt nöjd med mina små hamstrar från Polkas kull. Jag måste säga att jag rent älskar färgerna på dem, speciellt de två fläckiga. Jag hade gärna sett dessa hos någon som föder upp hamstrar faktiskt. 

Det blev jämn könsfördelning på småttingarna, dessa tre är hanar

     


Dessa tre är honor

     


Jag är ruggigt sugen på att behålla någon av de fläckiga men har inte bestämt hur jag ska göra ännu.


 

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards