Alla inlägg under augusti 2014

Av inka - 23 augusti 2014 13:52

I sommar har jag jobbat på att kläcka fram lite nya kycklingar. Tre av mina vuxna ska säljas och en svart kopparmaranhöna har dött, så flocken ska utökas var det tänkt. Först la jag in sju maranägg, varav fyra var befruktade och kläcktes. Där ser det ut som tre hönor och en tupp, till min stora glädje! Nästa äggomgång blev tio nya araucanaägg och sex gökmaran. Där var alla araucana obefruktade och bara en maran kläcktes. Det var klent resultat på så många ägg men sådär är det ju ibland. Hoppas maranen är en höna men med min tur är det nog en tupp. 

Nu har jag beställt 12 ägg av cream legbar istället för araucana. Jag VILL ju ha höns som värper turkosa ägg! Nu hoppas jag på större succé där. En vän beställde samma antal ägg av samma säljare och fick fyra hönor och tre tuppar från dem, så det känns lovande.


Här är några bilder från i sommar.


Maraner

    


Lite felfärgad kopparmarankyckling

 


Silkes som jag fick som sällskap åt en ensam engelsk dvärgaraucana jag köpte tillsammans med tre andra, som dessvärre dog efter bara några dagar.

  

Av inka - 23 augusti 2014 13:47

I måndags hade vi Hawk och Gere på besök. Hade tänkt ta en promenad för fotografering men det hällregnade och det var inte läge att släpa ut en kamera. Ja, sen ser hundarna inte lika tilltalande ut blöta. Istället gjorde jag ett tamt försök att fotografera från altantrappen men inte ville hundarna vara ute. Detta blev det något klena resultatet.


Hawk

 


Irre, Gere och Hawk

 


Irre

 


Nu på förmiddan har gojorna rockat loss men Mango flög tillbaka till buren för att "tanka" innan kameran kom fram. Så det blev bara bilder på Cookie. Inte fy skam det heller men det hade varit fint om båda velat vara med.



"skwäääääk"

   



Av inka - 23 augusti 2014 13:43

Arrak har fått ett fult fukteksem i ljumsken som han fick så ont i att jag inte fixade rengöring och rakning själv. I onsdags blev det veterinärbesök och lugnande, plus recept på smärtstillande och köp av skyddande spray och klorhexidinschampo. Tidigare hade han tre mindre som vi lyckades styra upp själva men det här blev för mycket.

Innan problemen dök upp hann vi med några bad. Synd det blev så få.


         

Av inka - 23 augusti 2014 13:36

Här är årets första undulatungar som kommer från ett par som inte ens var ett par innan jag satte ihop dem, Torsten och Chiva.

     



Här är föräldrarna. Chiva är koboltblå och Torsten ljusgrön dominantbrokig opalin

   


Det har gått segt med undulatungar hittills. Först la Lumi fem ägg som var befruktade, efter att hon och Kalle fått en egen bur. Dessa ägg torkade ut och då de fick börja om började de svamla och kasta ut äggen ur holken istället för att ruva dem.

Sen la Leviona sex ägg som var obefruktade. Nu hoppas jag att även hennes karl är med på häckningen så de kan börja om och fixa en ny kull. Förra året fick de bara två ungar och honan jag skulle behålla lyckades rymma ur buren och sen ut genom ett fönster. 


Nu står hoppet till tre nya par som flyttat in i häckburar senaste veckan. Så får vi se om vi får igång bebisproducerandet. Såhär dåligt har det aldrig förut gått. Antagligen är det bara för att jag sagt att undulater är så lätthäckade jämfört med katarinor. ;)

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards