Direktlänk till inlägg 23 januari 2015

Irre hos fysioterapeut

Av inka - 23 januari 2015 08:59

I förrgår var vi hos en fysioterapeut med Irre. Det var en oerhört lärorik och trevlig upplevelse. Jag ville åka dit för att få hunden ordentligt undersökt och få hjälp med hur han ska tränas för att hålla i längden. Jag vet ju att han har grad D på sina höfter och även om jag upplever att han mår bra och håller ihop fint så ser man långt ifrån allt själv. 


Jag fick många aha-upplevelser, massor av träningsinspiration och ett program med träning med viktmanschetter och lättare dragarbete som vi ska börja med på måndag. Irre fick massage och lite laserbehandling som han tyckte var ganska skönt, även om han bitvis såg ut att undra vad den konstiga gubben egentligen sysslade med. Helt skönt var det ju inte heller att bli klämd på och några spänningar fanns där på olika ställen men absolut ingenting alarmerande och för att ha D-höfter sas det att han kändes väldigt bra. Det känns givetvis fint i mattehjärtat. 

Mina hundar är ju en stor del av mitt hjärta och min själ. Utan dem skulle det nog kännas som att jag inte riktigt finns. 


På grund av hur jag har mått under graviditeten och första tiden som nybliven mamma har hundarnas övriga träning stått tillbaka. Dessutom ska det ju erkännas att bara HD-röntgen på Irre som gjordes vid ett års ålder fick luften att gå ur mig. Allt det roliga jag hade planerat föll liksom platt. Ja, man kan ha roligt med sin hund ändå, men hela målet med det fallerade. På nåt vis var jag tvungen att ha den där avelsbiten i sikte när jag siktade på tävling. Tävla på kul kan man såklart men eftersom jag inte är en tävlingsmänniska måste det finnas ett syfte för mig. Annars ska ju målet alltid vara att ha roligt med sin hund men det tycker jag att jag kan ha ändå, utan tävling. 

Irre är således en oslipad diamant men nu har vi tagit itu lite mer med träningen och första steget är att komma ut bland folk lite mer, då hunden blivit en riktig bonnhund av att bara vara hemma här i krokarna. Nu blir det roligare både för mig och hundarna framöver och Arrak kommer också få ta del av friskvårdsträningen såklart, trots att han hade stora A på sina höfter då han röntgades och inte har några som helst problem whatsoever med kroppen. Det är bara jag som har lite lätt ångest över att han fyller nio år om två månader. Han är ju så frisk och pigg att han kan leva i flera år till men man vet ju också att det kan gå väldigt snabbt mitt i allt. 


Irre är då en oerhört glad kille med massor av spring i tassarna.

     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Skapa flashcards