Alla inlägg den 3 mars 2011

Av inka - 3 mars 2011 22:31

Förra tisdagen var jag med i Norrbottens Kuriren. Klicka på bilden så kommer ni till artikeln!


Foto: Roland S Lundström

Av inka - 3 mars 2011 22:11

Mina unga nymfkillar börjar faktiskt bli stora nu! Alla små "pärlor" trillar av och kvar finns bara en ljuvlig grå fjäderdräkt med det sedvanliga vita som vithuvade nymfar har. Plus då de söta små fläckarna i nacken som visar att de har anlag för brokigt.

Första bilden är Humle och andra är Kummin


    


Jag har passat på att ta några nya bilder här idag. Här är den nya katarinahanen som än så länge är odöpt.


  

Undulaterna gillar att vara med på ett hörn också. Lizzy och Edvin gillar varandra och börjar vara vuxna nu. Det är inte alls längesen de bara var små fjantar. Kalle är ju i samma ålder, här sitter han och sträcker på sig. Citrin, min nya lilla ögonsten som liksom bara ramlade in här i akut behov av ett hem, verkar vilja se världen ur en annan synvinkel.


      


Äntligen känner jag att jag fått till bra bilder på rosellorna. Åtminstone hanen som idag visade sig vara en fotomodell utan dess like. Han poserade mer än gärna. 

  


Här sitter han och imponerar lite med stjärtfjädrarna utfällda och fjädrarna uppburrade. Superstilig!


  


De har så djupa och vackra ögon tycker jag. 


  


Ända sen jag hittade denna underbara fågelart i en bok och fick ett par i födelsedagspresent, har de funnits i mitt hjärta. Att mina första var tvungna att flytta till ett nytt hem kändes hemskt. I och med att detta nya, unga par har kommit hem till mig, har jag faktiskt glömt bort en del av smärtan som kom sig av att vara av me de förra. Dessa två är betydligt tryggare och orädda, särskilt hanen. Mitt första par hade nog aldrig trivts i mitt hem där folk kommer och går hela tiden. De var så enormt skygga.

Med facit i hand fick de nog det betydligt bättre hos en kvinna med utevoljär.


Vem vet vad som väntar dessa två nya... förhoppningsvis ska de leva länge och mina planer på lång sikt är ju att så småningom få ha större plats åt alla fåglarna.


Mina rosellor har inga namn. Jag har ingen aning om vad de kan tänkas heta. Något fint måste det nog vara.

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards