Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Fågelbilder och häckplaner

Av inka - 20 juli 2012 23:59

Igår tog jag lite nya bilder på några av fåglarna. 

Här sitter Torsten, Gunnar, Edvin, Edith och Lizzy

  


Nymfarna kan verkligen konsten att göra snygga gymnastikrörelser för att nå kvistarna av rönn jag satte in åt dem

Kummin sträcker sig...

  


...liksom Dimma...

 


...och Krasse, i sanning läcker i den där vinkeln... 

 


Lizzy njuter i fulla drag av de goda bladen och kvistarna

 



Till sist en bild på min vackra brokiga isabellpärla, med det fantasifulla namnet Isabel.

 


Jag har äntligen börjat planera häckningarna här ordentligt och känner att allt är så pass i ordning att det kommer att fungera. Just nu har en kanarie ägg i sitt bo. Lilla Guld, som jag fött upp själv och som kommit tillbaka efter att ha bott hos en god vän i mer än ett år. Dessutom håller splendidhonan Lady Lilly på att lägga ägg. Papegojamadinerna boar och måsfinkarna Verner och Winter har en äggkull på gång. Förhoppningsvis blir det något den här gången. Nu är det så pass fuktigt i luften att det inte borde torka ut på samma sätt som det gjorde under vintern då de häckade första gången. Bara hoppas på att det är befruktat också. 

Det är alltid lika spännande att se om det blir några ungar. Jag har haft otur med allt annat än undulater och katarinor.

Jag har satt min nya gulkroppade, rödhuvade, vitbröstade hane (Calippo 2) i häckbur tillsammans med den vitbröstade honan, Godis... plus rödhuvade Olle och rödhuvade Hermione i en annan. Hoppas verkligen på dessa par. Blir det vitbröstade kommer jag nog behålla allihop.


Tänkte häckpar undulater i höst blir

Torsten och Lycka

Inka och Blåbär (eller Albin)

Edvin och Edith

Albin och Disa (om Albin håller fast vid henne)

eventuellt blir det någon kull på Malva och Kalle eller Lizzy och Gunnar igen. Undulater jag gärna skulle häcka är också Citrin, Malte, Kiwi och Filip... Kiwi har ju mist sin partner då Ronny dog, så det beror på om de här fyra sista vill para ihop sig på något sätt. 


Sen kommer jag att sätta minst ett par nymfar i häck och det blir då Kokos och Kummin. Blir det något fler på är jag osäker på vilka, då det bara är Kokos och Kummin som verkligen kärat ner sig i varandra. Jag ska studera dem vidare för att klura ut om det blir några fler. 


Jag kommer givetvis också att häcka katarinor. Ännu ett försök med Nico och Pepsi är det hög tid för nu. Dem ska jag starta direkt jag får i ordning en häckbur. De har ju den dåliga vanan att äta upp sina ägg, så jag ska ge dem låtsasägg i holken från dag 1 så kanske de ger sig. Då det är ett danskt par som bär på spännande gener, bland annat bronzewing, så vill jag hemskt gärna ha ungar av dem. De är häcksugna NU, så inatt ska jag knåda till några konstgjorda ägg och förhoppningsvis får jag in dem i häckbur redan på söndag.


Jag har också bestället en ny bur till oskar och Mango, mina morhuvade. Det är hög tid för det nu. Ingen av dem sitter i en laglig bur, så de får en som är drygt 160 på längden. Då blir det lite roligt att inreda och fixa där! 


DESSUTOM har jag fått hem en äggkläckare så jag kan kläcka lite vaktelägg. Jag har fått förfrågningar på dem men hönorna är lite känsliga för störningar om de ska ruva, så det kan dröja innan jag kan få dem att faktiskt ruva ut kycklingar och jag har inte så stora möjligheter att ge dem den ostörda miljö de behöver för att få ro. Så jag ska testa kläcka fram dem själv. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards