Direktlänk till inlägg 13 november 2013

Lyckopillret Irre

Av inka - 13 november 2013 23:21

Om man t ex har en mångsysslande hund, som varit halt och fått ordinationen att vila två veckor, kan det se ut på det här sättet. Som tur är uppskattar hans matte att han är en hårt arbetande hund och blir inte ett dugg arg. Lite kartongbitar går snabbt att städa upp.

 

 

Detta var förra veckan då Irre var särskilt rastlös. Nu i veckan har det gått mycket bättre och han är lugnare. 

Under helgen tyckte jag att det var på tiden att ge hundarna ett ordentligt bad. Det har behövts i månader men på grund av att världen varit lite ond och jag själv inte mått så bra har det fått bero... men till slut måste man liksom få tummen ur, helt enkelt och det var vad som hände. Plötsligt lossnade det. Arrak var förstås lika snäll som vanligt. Han hoppar i badkaret utan problem och står stilla där i tills jag ber honom vända på sig. Inget speciellt intressant händer, liksom.

Med Irre däremot är det mesta spännande. Han kom glatt in i badrummet men pep till och rusade ut då jag klappade på badkarskanten och försökte låta uppmuntrande. Sen kom han lika snabbt tillbaka då jag ropade och den gången stängde jag dörren.

En Irre kan ju inte bara vara riktigt som en normal hund. Jag ledde honom till badkaret men han skrek till och kastade sig handlöst (tasslöst?) mot dörren i ett teatraliskt "desperat" försök att ta sig ut. Sen följde några försök till att få honom i badkaret som antagligen såg förbannat roliga ut... Alltså, då man beskriver en belgares förehavanden kan det lätt låta som att nåt är fel på uppfostran eller att hunden faktiskt är totalt knäpp men så är inte fallet. De bara är "belgiska". 

Jag frågade en gång på ett forum om det var fler än jag som hade belgare som testade att t ex skrika rakt ut då de inte får som de vill. Så kunde Lucy göra då hon var yngre. Det hände bland annat en gång då hon inte fick gå fram till en hund som hon absolut ville hälsa på och jag höll fast henne i halsbandet. Detta är fruktansvärt pinsamt då det verkligen låter som att man gör illa dem. Belgare är också kända för att överreagera utan att de egentligen tar illa vid sig. I vilket fall som helst var det tydligen en dum fråga att ställa på ett forum eftersom majoriteten av människorna ändå trodde att jag fysiskt gjorde illa hunden eller att nåt annat var fel. 

 

Nåja. Teatralisk var det. Tillbaka till Irre. Jag testade sätta handen under hans bröstkorg för att hjälpa honom i badkaret och reaktionen blev en hund som slängde sig i golvet och såg ut som att döden var nära. En normal hundägare, med en normalt förståndig ras, hade i det läget trott att hunden var fullkomligt livrädd och psykiskt instabil. Jag vet ju bättre, nu efter att ha haft tre belgare. Kan man testa olika saker så bör man göra det. "Jag DÖÖÖÖR!" Vrålade hela Irres väsen och jag kan lova att nån lyfthjälp var det inte tal om. Sen var det precis som att hjärncellerna trillade på plats, jag klappade på badkarskanten och Irre satte upp tassarna, gled med lite hjälp in i badkaret, var spänd i kanske tre sekunder och sen suckade han djupt. "Jahaaaaa, var det bara det HÄR du ville?" Sen följde själva duschen, som ju aldrig varit några som helst problem. Då han var riktigt liten låg han ju eller satt i badkaret helt enkelt och brydde sig inte alls om att han blev blöt.


En normal hund kanske är lite spänd och visar tydligt att den vill att man ska sluta med duschandet, helst igår. Eller så kanske de står där men ser ut som att de vill dö. Visst finns det undantag och Irre är ett av dem. Han nosar på schampoflaskan, nosar på sin egen kropp där man blöter ner den och ser frågande ut mest hela tiden. Det blir så mycket "Vad göööör du? Vad är det där?" Sen när jag tvättade svansen på honom ville han gå i cirklar för att komma så nära svansen som möjligt för att se vad tusan jag gjorde med den. Efter sköljning brukar jag alltid hålla upp en handduk framför mig och tillåta hunden att skaka av sig det värsta vattnet. Det gjorde jag även med Irre. Fast Irre är inte som andra hundar. Han satte sig rakt av på rumpan och tittade på mig med sitt låååånga strutansikte och frågade "Jaha, vad vill du att jag ska göra nu sa du?" Självklart började jag helt enkelt skratta och torka honom med handduken. Den där strutnosen måste man pussa. Många gånger om dagen. 

Efter badet betedde sig Irre för en gångs skull som en normal hund. Han blev JÄTTEglad och busig. När Irre blir jätteglad och busig blir man själv det. Jag skrattar åt honom flera gånger om dagen. Han är liksom en hund utöver det vanliga. Han är så go och glad och bara helt igenom guld. Det roliga är att, trots att hans minspel och beteende kan verka mer än lovligt korkat, så finns det så mycket mer där ändå. Han är både självständig och arbetsvillig och han har en riktigt härlig kamplust, plus all den där nyfikenheten och upptäckarlusten. Det är rent slöseri att han har höftledsdysplasi. Jag sa till min sambo idag att det är förjävligt, för är det någon hund som jag verkligen velat meritera, göra korningen med och ha en valp efter så är det ju han. Han är både vacker och rolig och han är inte ljudberörd på något sätt, vilket man ofta hör om belgare att de är. Irre skiter fullständigt i alla typer av ljud.

 


Arrak, som ju är Irres morbror, är en så totalt annan typ av hund. Han är också ganska belgisk men han har alltid varit så mycket mindre uppfinningsrik och inte alls lika teatralisk. Han är inte lika mycket av en clown. Därför är det också lite svårare att berätta roliga saker om honom. Vi kramas mest nu när han börjar bli lite äldre och gubbigare.

Sen kan han vara lite småsur vissa dagar. Det får man tydligen vara när man är 7,5 år, har blivit av med kulorna och dessutom tvingas vara "storebror" till en pojke som inte fattat att man faktiskt inte får leka och härja hursomhelst inomhus. 

 
 
Reseblogg

Reseblogg

14 november 2013 00:07

kram på dig Inka! Du skriver verkligen en jättebra blogg. En polare till mig länkade den via facebook för ett tag sedan och nu följer jag din blogg varje dag efter jobbet. Kan lixom inte låta bli :-) Du uttrycker dig på ett väldigt unikt sätt. Jag skriver själv en reseblogg om Kina, inte riktigt samma tema som du kanske ;-)

Fortsätt skriva! Kram <3

/Andreas

http://killensomdrog.se

 
margus

margus

17 december 2013 19:19

Vilken rolig berättelse om "belgiskheten"! Har aldrig hört om det förr, men kan se det framför mig. Och förstå. En film med alla minspel skulle också varit kul, men säkert inte lämpligt då någon nitisk okunnig säkert skulle anmält det hela. Bäst att bara berätta. Visst kan man tycka att hd-problemen är slöseri, och visst är det roligt att fantisera om, och ha MÖJLIGHETEN att, KUNNA använda hunden. Men när sånt här dyker upp får man vara innerligt tacksam för den goa varelse och följeslagare man fått:-) Kram <3

http://margus.bloggplatsen.se

inka

17 december 2013 21:36

Ja de är verkligen teatraliska hundar! De är dessutom kända för att "tanke och handling är ett". En belgare gör ofta saker i förväg också, då de vet vad som väntas av dem. Varför vänta på kommando när man redan vet vad man ska göra? Det kan bli väldigt roliga situationer på tävling. Som Arraks bror Gere som gjorde ett perfekt hopp över hinder-moment på lydnadstävling... det vara bara det att några poäng blev det inte för att han inte väntade på kommando. Då är det bara att skratta. Man får ha humor med dessa hundar!

Javisst är det så. Jag har hela tiden sagt att jag verkligen inte ångrar att just Irre flyttade hit. All tid jag får med honom är fantastisk! Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards