Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Sänkt blodtryck?

Av inka - 23 mars 2011 19:11

Detta har varit en oerhört seg, men ändå spännande, dag. Det finns forskning på att samvaron med djur sänker blodtrycket och ger livet större värde för oss som har sällskapsdjur. Jag vill påstå att det är precis tvärt om. Imorse hittade jag en söndergnagd hamsterbur, utan tillhörande hamster. Detta innebär, för mig, att en hamster finns, död eller levande, hel eller totalslaktad, någonstans i min bostad, omgiven av fyra rovgiriga katter och två belgiska mördarhundar.
Jadå, fröken Cruella De Vil levde. Jag hittade henne i en akvariebänk där hon krupit ihop och var dödstrött. Lite sliten verkade hon och faktum är att jag är imponerad över att hon klarat sig genom hallen och ända in i ett annat rum med livet i behåll. 
På jobbet höll en av de andra praktikanterna på att få en hjärtinfarkt då hon öppnade ett litet hus som två kinesiska hamsterhonor delade. Jag hörde ett skrik. En av de små hamstrarna hade fått ett gäng mycket små hamstrar och det var stackars Emelie inte alls beredd på. Livsfarligt.
Nu mot kvällssidan började jag fundera var sjutton den sista gouldsungen höll hus. Nio uthoppade ungar och en som jag inte sett röken av. Det visade sig att den av någon anledning blivit kvar i holken och hamnat efter i utvecklingen. Den hade magrat och fjäderutvecklingen verkade ha stannat av lite. Jag lyfte ut den lilla parveln och föräldrarna började mata den direkt. De såg nästan förvånade ut, som att "OJ! den där hade vi glömt"! Måste hålla koll på den där. Efter lite mat började han/hon i alla fall skutta runt lite och pilla med näbben i bottenmaterialet och undersöka.
Satine har en kull på sex bebisar nu och de är alldeles ljuvliga!
 
Denna bild är några dagar gammal. Två ungar är dominant spot, varav den ena svart och den andra naturfärgad. Den naturfärgade är den som har betydligt mindre fläckar. Sen är det två svarta och två helvita som jag hoppas är mörkögda och satin. Långhåriga borde alla bli. Kommer att bli kalasfina hamstrar!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards