Alla inlägg under mars 2010

Av inka - 20 mars 2010 16:55

Idag är det en seg dag. Åtminstone nu på eftermiddagen. Annat var det i förmiddags när jag drog omkring som en virvelvind, flyttade fisk och fångade räkor. Jag har äntligen (får jag väl säga) lyckats stänga ner det där sista akvariet som jag lovade mig själv att stänga ner kring jul. Tre stycken mindre skulle jag behöva byta vatten i men i julas tog det för hårt. Jag klarade bara att plocka undan två kar då.

Igår bestämde jag mig för att lämna in 85-litarn från förrådet och 54-litarn från sovrummet till Rolle. Alltså blev det så. Nu har jag bara fem akvarium kvar (plus Juwelkaret i förrådet). Passade på att beställa en Gouldsamadinhane. De hade inga normalfärgade honor, så vi får se när det kommer in.


Jag har också beställt en extrabur till fåglarna. Kommer att behövas då jag ska skilja kanariebebisen från föräldrarna. Skriver den eftersom det ännu inte kläckts något syskon. Ett av äggen hade försvunnit spårlöst igår, vilket antagligen betyder att det var ett dåligt ägg. Tre kvar. Den lilla kompisen ser välmatad och pigg ut, i den mån en liten halvnaken fågelunge utan kontroll på kroppen kan se pigg ut. Kan inte vara lätt att ha världens minsta hals och samtidigt försöka hålla upp huvudet...


Igår var jag med ett par vänner som köpt tre undulater. En gulgrön recessivbrokig, hane, en dominantbrokig blå hane och en blå spangle hane. Jag drabbades av spanglesjukan! Tur då att jag har min Albin! Grön spangle är ju inte sämre än blå. Kunde dock inte låta bli att undra om jag kan få låna deras till nån av mina honor om jag vill ha blå spanglebebisar så småningom. 


Albin är världens snyggaste "spanglare" såklart!


Jag fick ett erbjudande idag som var svårt att tacka nej till. Att få hemlevererat en syster till Inka och Ronny imorgon. Trots det känns det som att jag vill avvakta med fler fåglar just nu. Dessutom hade jag inte tänkt mig att hälften av mina fåglar skulle vara syskon om det nu blir så att jag tar kullar på dom. Jag har blivit lite taggad av den lilla kanarien. Så, det svider men det blev ett nej trots allt. 


Annars händer det ovanligt lite här hemma, trots alla djur. Hundar och katter sover och fiskarna gör inte mycket väsen av sig. Inte ens saulosihanen i Malawikaret kör någon lördagsflört.


Så jag antar att det bara är för mig att falla in i den softa lördagslunken...

Av inka - 18 mars 2010 22:26

Hoppsan!

Missade hur man lägger in bilder. Här kommer dom iallafall:


Inka, Ronny, Roland och en liten bit av Albin


 

Det lilla underverket. Om ni kikar ser ni att ägget längst ner ser annorlunda ut. Det är det som inte lär bli något.

   



Av inka - 18 mars 2010 22:04

Idag har det äntligen hänt!

Ett av äggen hos kanarierna har kläckts! Jag är full av förundran och fascination. Det här är ju något helt nytt för mig.

Jag har haft fåglar när jag var yngre, av olika arter men fick aldrig något ägg att kläckas. Både mina dvärgpapegojor och rosellor la ägg men det blev inte något. Jag tror jag missade en del grundläggande saker som luftfuktigthet och liknande som kan vara ganska viktigt.

Den här gången beställde jag hem fyra kanarier av Rolle på Akvariecenter och förväntade mig kanske inte att lyckas få just två honor och två hanar. Det lyckades uppenbarligen och vips var häckningen igång.

Jag var inte beredd på detta heller. Så det gick lite snabbt och det har slutat med att båda honorna ruvar i samma bo och båda hanarna matar honorna.

Döm om min förvåning när jag hittade sex ägg i boet!

Jag har gått i väntans tider i en och en halv vecka nu och idag, äntligen kom det ut en liten krake! Så liten den är och så fantastiskt detta livets under ter sig i mina ögon...   

Igår var jag smått uppgiven och tänkte att detta kanske inte skulle gå alls, när vita honan kastade ut ett av äggen som gått sönder och vars innehåll torkat ihop.

Därför blev jag såklart ännu gladare när en liten överlevt. Som det ser ut nu är tre till av äggen fräscha men ett är glanslöst och har en annan färg, så det får ligga kvar där som stöd till ungarna ett tag.

Resten av äggen borde kläckas inom några dagar och så är det bara hålla tummarna att föräldrarna matar ordentligt så de små överlever. Chansen borde öka med två par föräldrar.   

När dessa pluttisar blivit självständiga planerar jag att sätta föräldrarna i häck igen, denna gång åtskiljda, så jag vet vilka som är föräldrarna och det inte blir några konstigheter.


Inka och Ronny har varit ute på flygtur för första gången idag. Det var kul att se. De har inte haft så stor yta att flygträna på innan, så det blev en del kraschlandningar. Ronny lyckades pricka min axel första gången men blev såklart rädd när jag råkade röra mig. Sen flög han omkring upprepade gånger.

Han tillät sig bli petad på på näbben och var inte alls särskilt skygg. Måste vara en av de stora fördelarna med att köpa fågel från en privat uppfödare: de är mer vana vid folk. Så eftersom de inte blivit illa behandlade på något sätt är det lättare att få dom tama. Via djuraffär har man ingen aning om var de kommer ifrån.

Inka är lite skyggare men ganska orädd ändå. Hon lyckades flyga in själv i buren efter ett tag men Ronny klev lugnt upp på pinnen jag erbjöd och ville knappt kliva av den inne i buren. Han är verkligen en soft kille. Tur att jag fick köpa honom nu när Roland verkar bli tjej. Annars hade det kunnat bli lite väl bitchigt i buren med tre honor och en hane. Någonstans var det nog meningen att han skulle bli min.


Inka förresten... jag har länge längtat efter ett djur med det namnet. Det är mitt nick på flera forum och ett namn jag verkligen gillar, så nu har jag henne, äntligen!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<<
Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards