Direktlänk till inlägg 7 oktober 2010

Lagar, regler och fåglar

Av inka - 7 oktober 2010 22:50

Till att börja med vill jag ta upp en sak. Då jag fått en kommentar gällande att buren nymfarna och undulaterna suttit i under skabbehandlingen inte är tillåten att han nymfar i, enligt L80, vill jag förtydliga att det är en tillfällig lösning och att de nu, när behandlingen är färdig, fått ordentligt med naturgrenar och grejer att pyssla med och att buren på bilden alldeles snart kommer att vara ihopbyggd med den andra så att dessa två burar blir en enda 2 meter lång bur.

  

Såhär nånting kommer det att se ut. Buren till höger är tom nu, då fåglarna som satt tillfälligt i den flyttat tillbaka till sin egen, i väntan på ihopbyggnaden. 

Jag tycker att det är jättebra att folk är uppmärksamma på att fågelburar ska vara tillräckligt stora för den arten som bor i dem!


För att då passa på att berätta en annan laglighetsgrej som säger att fåglar ska ha minst en artfrände, det duger nämligen inte med fåglar av olika arter riktigt, så ska blåvingen Hugo få en tjej! Hans gammelhusse har fixat en timid liten hona som han ska få mysa med! Det var lite si och så med att få en hona, då fåglarna helst skulle säljas parvis men till min stora lycka fixade det sig ändå!


I måndags kläcktes den lilla katarinaparakitungen. Tyvärr vill föräldrarna inte mata den lilla parveln, så det tar jag hand om. Det är inte helt problemfritt. Det är inga större problem med att få i ungen maten, problemet ligger i att ungen hann bli lite svag. Så vi får helt enkelt se. Jag har längtat så efter den här lilla krabaten och det känns taskigt att ännu en häckning inte lyckats. Kanske det lossnar lite mer när mina fåglar blivit mer erfarna och vet vad de ska göra. 

Tydligen är jag åtminstone inte den enda som har problem med just katarinor. De verkar vara lite kinkiga. På ett sätt är det synd att det inte är jag själv som gör del, det hade varit så enkelt då. Bara att ändra saker och ting.


Förra veckan förlorade jag min vackra intensivröda agatkanariehane, Drutten. Han fick återigen en infektion i luftvägarna och jag kände att jag inte kan låta honom lida av det om och om igen. Bättre då att få somna in. Jag saknar honom jättemycket! Det är verkligen en sak som gör att det är jobbigt att ha djur. Det är till att försöka se framåt istället... 


Druttens fru, Dunet, fick en ny kille någon dag efter att Drutten somnat in. Det är en hane jag spanat in sen tidigare men då jag inte skulle ha någon fler kanarie hade jag lagt ner de funderingarna. När så Dunet blev singel bestämde jag mig för att om han fanns kvar så skulle han få flytta hit. Jussi fick han heta och han och Dunet verkar redan ha funnit varandra!

  

Sen måste jag ju visa en bild på mina underbara gouldshonor, Najad och Ninna. Båda var plockade på huvudet när jag fick hem dem. Najad på ena sidan och Ninna över hela. Nu har de blivit supervackra igen! Även om då Ninnas skadade och fel ihopläkta ben aldrig kommer att bli snyggare än det är.

  

Malcolm måste också få visa upp sig. Han är en supersnygg svarthuvad hane, som tyvärr har en defekt som gör att hans balanssinne är lite knasigt. Han kan alltså inte användas i avel men är vansinnigt snygg att titta på. Sen har vi rödhuvade lilla Olle som givetvis är snygg han också!

     


Annars händer det inte så mycket. Hundarna har fått vara ute med min mor nu i ett par dagar, då jag inte varit i form med min feber och hängighet. 

Katterna sover i fotänden av min säng... eller tja... på ungefär hälften av sängen, nedanför mig snarare. Så jag får ligga ihopkorvad halva natten tills några av dom får lust att flytta på sig.

 
 
Ingen bild

bibbi

8 oktober 2010 08:12

men vad är det för tråkig person som klagar på dig ?
Du försöker ju hjälpa dem bli friska och då måste man ju tillfälligt byta bur för sanering och medicinering.. samma sak med fiskar, hästar och de flesta djur.. deras vistelse plats måste saneras så där kan de ju itne vara om de har en smittsam sjukdom.. jaja
hopas dina fina pippisar mår bra. själv mår jag pyton,, men nu kan det bara bli bättre

inka

8 oktober 2010 09:58

Tja, fast det kan ju inte alla veta. Fåglarna SKA ju faktiskt bo i den buren... fast då med tillägget att den byggs ihop med en till.
Att påpeka att buren är för liten kan ju väcka upp de som inte kan dessa lagar om utrymme och känner man inte mig så är det ju inte så självklart att jag följer lagen.
Fast ja, när man själv vet hur man fungerar känns det ju lite trist... man får försöka tänka ur någon annans synvinkel.
Hoppas nu du blir bra Bibbisen!
Kram

 
Ingen bild

PK

10 oktober 2010 13:35

Jag menade inte att klaga bara nämde det. När du sätter ihop båda burarna blir det nog jättebra :)

inka

13 oktober 2010 22:51

Jag tog det inte som ett klagomål i och med att alla som läser min blogg inte känner mig. Jag tycker att det är bra att man uppmärksammar om någon har för små burar. Det är alldeles för få som har fåglar som har koll på vad som gäller och vad djuren behöver. Stämmer tyvärr in på många fler djurarter än fåglar också...

 
Ingen bild

bibbi

18 oktober 2010 17:32

vad skönt att det inte var klagomål. man får inte klanka på våran Erika.. hon e ju så go.

inka

18 oktober 2010 20:20

Du e bra go du, Bibbi!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards