Alla inlägg den 7 juli 2010

Av inka - 7 juli 2010 22:50

Idag har jag fått nyheter om mina fåglar.

Katarinaparakiterna är tydligen så häckningssugna att det inte ens går att ha tidningspapper på burbotten för att de försöker bygga bo av allt. Förhoppningsvis vill de häcka även hos mig.

Jag är lite tveksam till mina kanariers häckning. Olivia har slängt ut ett av sina fyra ägg, så de är bara tre nu. Antagligen var det inte något bra ägg då. Dunet har lagt sitt första ägg idag. Däremot verkar pappa kanarie inte så intresserad, så jag har absolut ingen aning om det blir något befruktat ägg alls. 


Måsfinkhonan ruvar så stenhårt nu att jag inte kunnat kolla om det blivit fler ägg än tre. Hoppas på några ungar iallafall.


Nu har jag konsulterat en bättre vetande person och luskat ut att mina ringastrilder,  Astrid och Ringo, förmodligen är ett par hanar, varav den ena är dominant. Alltså är det från och med nu Astro och Ringo. Eventuellt köper jag in någon fler senare men känner ändå att jag kommer ha alldeles tillräckligt med fåglar att häcka ändå, så blir det inga ringastrildsungar så gör det absolut inget. Dessutom trivs de ju så bra ihop ändå.


Lucy och Arrak har fått bada idag. Tog en sån där härligt slö promenad och det passade Lucy alldeles utmärkt.

Arrak gillar att gosa i sängen...

  

Idag hade undulaterna totalparty när de var ute och flög. Jag höll på att börja tro att de aldrig skulle återvända till buren. När alla andra hade gått in satt Albin fortfarande ute och döm om min förvåning när han placerat sig på min säng. Det är så oerhört charmigt hur undulater bli så inåttåade när de sitter på plant underlag. 

Kokos ville givetvis heller inte in. Han måste ju bara vara lite krånglig varje dag. Tur att han kan pinntricket. Nu har han dessutom slutat tjafsa. Ingt springa undan och hålla på. Han tittar på pinnen, på mig och så kliver han upp självmant. Dock har han oerhört bråttom att kliva av igen sen när man tagit honom dit han ska.

Han ruggar och ser lite ojämn ut i fjädrarna. Tur att han är vit, på undulaterna ser det mindre snyggt ut när de är vita under färgen. Mer skabbiga liksom.

Kokos verkar iallafall nöjd med att bo med undulaterna.

   

Justja! Inte nog med att jag fick nyheter om fåglarna, jag fick också ett erbjudande om en nymfunge. En vithuvad pärl! Jag vet ännu inte om den är bara pärl eller pärlbrokig, eller om det finns både-och. Förhoppningsvis får jag svar imorgon. Synd bara att det är nästan omöjligt att könsbestämma så små ungar. Jag vill ju ha en hona. Däremot tar jag givetvis hellre en unge från en seriös uppfödare än beställer hem en jag inte vet något om. Visserligen är Kokos en sån och blev super ändå, men man kan ju alltid förhöja sina chanser.


Jag ryckte ut som klo- och tasshårklippningstanten idag. Man har ju sina raringar som behöver lite hjälp med sina fötter. Wilna och Lucky blev fina idag.


Förresten så ser det ut som att min favoritpointer kanske ska få en lillebror i oktober. Alla som tycker att det är en bra idé får hålla tummar och tassar för att det föds en liten kille i Norge om två veckor, som får flytta hit till Luleå! Jag håller tummarna hårdare än någonsin.


Blossa på kennel Pomzoi har fått tre valpar! Jag har, sedan deras första kull, dreglat över hundarna därifrån. Tyvärr är det då inte ens i närheten av lämpligt för mig att skaffa en till hund just nu, varken tidsmässigt, platsmässigt eller ekonomiskt, så någon borzoivalp kan jag inte skaffa. Däremot är och förblir det en dröm.


Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards