Alla inlägg den 6 augusti 2011

Av inka - 6 augusti 2011 10:16

Hejsan!


Jag tänkte att jag skulle skriva här och berätta att jag och djuren ska flytta till hus! Därför är jag lite tyst här. Det är så mycket annat på tapeten så att säga.

Jag och min fd/blivande sambo har en hel massa renovering att utföra och till det kommer det då planering och en hel massa jobb.

Djuren kommer att få utökad frihet, såklart! Mer plats innebär, för mig, automatiskt mer plats för djuren.

Tanken är att gräsparakiterna ska byta bur med undulaterna och co. En sektion till ska byggas på gallerburen så den blir tre meter istället för två. Gräsparakiterna är ju färre men får ändå större utrymme då den nuvarande undulatburen är bredare. Eventuellt kan det även bli så att vi helt enkelt bygger en till sektion till undulatburen istället. Vi får se.

Hittade ett par bilder som jag lagt ut på zoonen.

   

Finkarna och dvärgvaktlarna ska få en ny hörnvoljär, som då också blir större än buren de har nu. Den buren är tillräckligt stor för att vara laglig som häckbur åt nymfar och rosellor! Jag har dessutom fått tag i en till sådan, som jag letat nu i ungefär tre evigheter (känns det som). En vänlig själ på blocket har skickat en via bussgods till mig! Fantastiskt! Jag trodde att jag aldrig skulle hitta en sån. 

Jag vet ingen annan bur som är lika bra och inget som finns på marknaden nu går att jämföra. Dessa två burar kommer att bli häckburar. En sådan räcker till tre par gouldsamadiner att häcka i och eventuellt någon annan fink samtidigt. Sen är det givetvis bre med flygutrymme om man ska häcka gräsparakiter eller undulater.

Här är min sådana bur, oinredd.

 

Sedan kommer jag då att ha två mindre häckburar också.


Jag har planer på att bygga nya burar till hamstrarna på sikt. Det får dock bli ett senare projekt. De har ju ändå hyfsade burar. 


Något jag verkligen ser fram emot är rastgården till hundar och katter. Framförallt till katterna! Jag har längtat i flera år efter att kunna släppa ut dem på ett säkert sätt. De kan ju visserligen gå i sele och koppel men det blir inte riktigt samma sak som att kunna ströva runt lite i en inhägnad och mysa under buskar hela dagar. Sen finns det ju hur mycket möjligheter som helst att berika miljön med saker att klättra i osv... Nästa sommar lär det bli en hel del trädgårdsarbete och byggande.

För hundarna blir det ett sätt att kunna vara lösa på gården utan risk att något händer.


Ja det ska bli så kalaskul det här! Ser fram emot att få lägga upp bilder på hur vi har det sen. 


Fick en kommentar bland annat frågan om hur jag gör för att sysselsätta fåglarna. Jag gör t ex en del egna leksaker till fåglarna. Bland annat har jag en hemmagjord gunga som kanarierna älskar att sitta och pilla på pärlorna i. Det blir som en sån där räkneram man hade som liten. Har gjort en del grejer nyligen av träpärlor och sånt där... tyvärr är rosellorna riktiga mördarmaskiner och har totalslaktat det mesta. Var inte riktigt beredd på det men borde veta att de kan klyva mindre pärlor... har ju blivit biten av rosellor då jag var yngre.

Jag brukar byta ut grenarna i burarna ofta och bara färska grenar är ju en kalassysselsättning för fåglarna.

Har ett litet projekt här framöver. Häcken vid huset behöver klippas och jag ska vräka in färska grenar åt fåglarna PLUS åt djuren på jobbet! (börjar jobba igen på måndag  )


Sen har jag inga ensamma fåglar utom Oskar, min morhuvade. Att fåglarna har sällskap och kan interagera med varandra är väldigt viktigt. Förhoppningvis hittar jag en tjej åt honom så småningom. Det finns en hel del omplaceringsfåglar men många är handmatade och då är det inte säkert att de någonsin kommer att trivas med andra fåglar. Det är också rätt viktigt att det är en hona och att hon är några år gammal, så att de är lite på samma nivå, så att säga. Jag svarade på en annons men fick aldrig svar tillbaka. Antagligen ångrade ägarna sig.


Det var allt för idag. Jag får återkomma då jag känner att jag har något vettigt att säga, nya bilder eller så.


Avslutar med en liten bildfavorit på en av undulatungarna som flyttade tillsammans med en av sina systrar. Midori blev hennes namn.   

 

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards