Alla inlägg den 2 december 2012

Av inka - 2 december 2012 01:00

Irre är en superrolig hund. Han har så många små saker för sig hela tiden. På belgiskt manér måste han göra saker mest hela tiden. Han sopar skräp i fågelrummet, han städar upp fågelbajs, han tvättar kaninen i rumpan och ser till att han inte lämnar kaninkluttar efter sig. Kort sagt kan man säga att Irre verkligen är till nytta. Tyvärr är vi inte alltid överens om vad som verkligen är nytta. Som när jag försöker bädda rent i sängen och Irre hoppar upp hela tiden och står ivägen. "Kan du hjälpa till lite mindre, tack" brukar jag säga då. 

Idag har Irre hjälpt mig med adventspyntning. Ur hans synvinkel har han säkert varit jätteduktig men jag har jobbat lite extra med att få honom att låta bli alla intressanta saker i den där påsen jag bar upp ur källaren, jag har bett honom ge fan i att stå ivägen när jag kommer fullastad upp för trappen och att sluta sitta på gardinerna.

Kattlådorna har vi diskuterat färdigt om. Inte för att Irre begriper varför, men han har fattat att han blir halshuggen om han städar kattlådorna... men kanske hamstrarnas toalådor? Eller kaninens? Det går snabbt när en snokande nos tar sig in i skräppåsar med lådrens och ögonen ser så oskyldiga och frågande ut när jag kommer och ber honom låta bli... "men matte, jag HJÄLPER ju!"

Belgare är arbetande hundar och det begiper Irre. Han har fattat vad det hela handlar om.

Tack och lov blev vi klara med allt fixande den här kvällen och Irre kunde slappna av.

 


Av inka - 2 december 2012 00:47

Under kvällen har jag hamsterpysslat och passat på att ta bilder av mina nykomlingar. Då jag åkte ner till Skellefteå trodde jag att jag skulle ha med mig två hamstrar hem men på hemresan hade jag tre!

Det var nämligen så att jag hittade en helt fantastisk hamsterkille på annons för någon vecka sen. En kopparhane. Jag satt och övervägde att maila tjejen som hade honom men bestämde mig för att ta det lite lugnt då jag ju redan väntade på de två från Linköping. Efter några dagar kände jag att nej, jag VILL verkligen ha den här killen! Jag behövde en hane till Zinnia och Lupin nu när Freddie visade sig vara gul. Jag hade ingen cremebaserad hane och denna kille är koppar. Alltså creme i kombination med cinnamoon, rost och umborous. En jättesnygg rödaktig färg.

Tyvärr visade det sig att han redan var såld och jag blev så himla besviken.

Det var bara det att han var såld- i julklapp till mig! Jag fick honom av mina goa vänner, Bibbi, Erik och Jennifer! Jag blev så överraskad och lycklig att tårarna rann. Nu känns det märkligt att vara såpass vuxen som jag är och stå där och gråta för att jag fick en hamster. Trots att jag har 14 andra. Sanslöst.

Så, här är lilla Solsjäl, som han heter i stamtavlan. Nästan åtta månader gammal och en helt underbar liten kille. Lugn och harmonisk och med en otroligt vacker färg!

       


Han blev undersökt av en enorm varelse!

 


Sen är det då tjejen frå Linköping. Hon är galet aktiv och så härlig i färg och teckning att jag blir alldeles till mig. Hon är jättesnäll och fin att hantera, men kan verkligen inte vara stilla. Jag klurar på namn åt henne. Det måste ju vara något speciellt till en speciell tjej. Hennes färg heter chocolate/yellow, bandad

       


Hennes bror är också superfin. Han är något lugnare och inte lika framåt. Jag älskar chokladfärgen och hoppas att han kommer att ge mig ännu fler små chokladbebisar! Han kommer definitivt att heta något som har med choklad att göra. Precis som min chokladböna, Criollo.

Han är, som sagt, inte fullt lika aktiv som sin syster, men han var ändå på väg ur bilden hela tiden... som på sista där...

       



Av inka - 2 december 2012 00:42

Nu under kvällen har jag tagit ett gäng nya bilder på Lupins småbebisar. De är ju bara alldeles för underbara! Man ser redan en del av deras personligheter och det är så otroligt charmigt. Jag önskar att jag kunde behålla alla men nu går inte det förstås... Jag har redan ett alldeles tillräckligt stort gäng hamstrar. Det är inte heller så jättevettigt att behålla alltför många av sina egna hela tiden heller med tanke på inavel.


                


Att ha en kull hamsterungar är som att ha en superhärlig godispåse. Fullt med sötsaker överallt!


Kikade lite försiktgt på Beanies kull också. De är halvsyskon till dessa. Samma pappa. Det ser riktigt spännande ut med färgerna där. En hel del fläckigt. Sen blir det ju sköldpadd även där och med lite tur kanske rexpälsat.



Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards