Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Snöhundar

Av inka - 21 december 2012 00:27

Jag var ute på gården här mitt på dagen för att bland annat ge vildfåglarna mat och hämta ett par grenar till kaninerna. Givetvis fick stök och bök följa med ut. Såhär såg det ut då.

 


Jag kan nog inte få nog av dessa belgare. Snacka om att de är roliga alltså! Arrak börjar bli en tjurig gammal gubbe men Irre är liksom i toppen av busighet. Han är ändå inte jobbig på något sätt utan alldeles lagom. Han gör inte några riktiga dumheter utan småpysslar mest med smått och gott. Han verkar ganska nöjd över att bara vara med i allt man gör... som att plocka i diskmaskinen, fixa med fågelmatskålar, städa burar, läsa böcker, skriva på datorn. Att han gör det på sitt sätt är bara charmigt. Han är verkligen söt då han hjälper kaninerna att äta hö. Enda gångerna jag protesterar är då han trycker in hela framkroppen i Kånnys bur för att stjäla grenar, grönsaker eller pellets.

Han ÄR ju en belgare och belgare vill jobba. Alltså är det precis vad Irre tycker att han gör. Han jobbar. När jag ringmärkte de två äldsta katarinaungarna var han givetvis med. Om ena ungen gillade att bli slickad över ansiktet är svårt att veta men det var vad som hände. 

Ibland är han så nyfiken och vill vara med och se och lära så han är väldigt ivägen. Fingersättningen på tangentbordet är svår då han alltid befinner sig framför ansiktet på mig. För att ta ovan nämnda exempel är det också väldigt svårt att hitta både fot och ring på fågelungar med ett svart lurv mellan mig och dem.

Idag hade Irre tänkt hjälpa mig att städa åt dvärgvaktelkycklingarna och förflyttningen av dem till en tillfällig låda blev nästan läskig. Irre tycker nämligen att just dvärgvaktlar verkar ganska mumsiga. De rör sig på ett sätt som direkt triggar igång jaktinstinkten, till skillnad från mer stillsamma fåglar som icke flygfärdiga ungar eller morhuvade papegojor. Irre fick lov att hålla nosen borta. Som straff drog han ut burspånet på golver ut sopsäcken senare... men det är smällar man får ta när man har en Irre.

Som en liten tjej sa till mig i söndags då hon var här med sin familj för att hämta en av Dimmas nymfungar: "Han heter Irre för att han är irrig!" Så kan det nog vara.


För några dagar sen smög vi upp julgranen här hemma. Hemma hos oss har vi alltid kört på att klä granen dagen före julafton men eftersom jag i hela mitt vuxna liv inte haft en egen gran i lägenheten var det nu dags att skaffa en då jag flyttat till hus... och då kunde jag inte hålla mig längre. Tio år utan julgran kan bli för mycket för vem som helst. Alltså åkte den upp tidigare. Irre följde hela spektaklet med en fundersam min. Resten av kvällen ägnade han åt att smyga omkring bakom den och kolla vad fasen det var. Man såg honom inte men granen rörde sig. Själv satt jag i sängen och läste och frågade då och då vad han sysslade med och då kom han framkikande bakom granen med en frågande min. Ja, det är väl egentligen inte frågan om vad HAN gör utan om vad hans knäppa matte gör... Ställer in ett träd i vardagsrummet!


Irre har många små påhitt för sig. Bland annat har han utnämnt toalettstolen till gosfåtölj. Om någon ska gå på toa springer han allt han orkar så att han hinner med in. Gör han inte det står han och trycker nosen mot dörren eller lägger sig ner och ser ledsen ut. Det är nu nämligen så att Irre ska med in på toa och bli kliad och kramad hela tiden man sitter på toaletten, oavsett vad man gör. Sitter man länge är det bara en bonus. Så snart toalettpappret vidrörs är gosestunden över och Irre går iväg för att göra annat. 

En annan charmig sak är att man helst inte heller får stänga dörren då man duschar. Nej, Irre vill stå bredvid och glo så man nästan blir generad. Helst vill han kolla vattenkvalitén också och få söta vattenpärlor på nosen. Ibland går han iväg och hämtar en något avliden Ikearåtta och anser att när man ändå gör onödiga saker kan man lika gärna leka med honom samtidigt. Tyvärr brukar inte det fungera.


Sedan Irre flyttade hit har andelen kletiga tuggben under täcket ökat från 0 till 100% på bara några månader. Tuggisarna ska ligga plats i sängen. De puffas på sin plats noggrannt tre gånger, följt av att täcket knuffas över dem med nosen. Fungerar inte det står Irre kvar en stund och försöker men avbryter snart för att hitta ett bättre ställe.

Jag har också en del mystiska lämningar mellan soffkuddarna och resterna av favoritleksaken låg inpetad under en av soffkuddarna då jag städade idag. Favoritleksaken höll under lång tid väldigt bra eftersom Irre bara låg och bet i den så den lät. Pip i nosen, prassel i mitten och ett bräääp i svansen. Ett lejon var det. Tyvärr lär han sig saker ruggigt fort och då jag hade pointerpojkarna på besök i några dagar lärde sig Irre raskt att kampa med sina leksaker, slita dem itu och dra ut stoppningen. Ares lärde honom allt en pointer behöver veta. Om Irre har en aning om ifall han är pointer eller inte vette tusan men lärdomen sitter kvar och hans en gång så stora och fina lejon består numera av luddiga fragment.


Ibland tittar jag på Irre och suckar. "Måste du vara så BELGISK?"

Irre tittar tillbaka och frågar med blicken "Var det inte därför du ville ha mig?"

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av inka - 4 maj 2016 19:28

Jag har äntligen valt vilken hamsterunge som kommer att stanna. Eller, han kommer att få åka till en fodervärd men ägas av mig. Lille Adagio eller, till vardags, Sture.     Sen är det mycket tveksamt om jag kommer att kunna skiljas från lilla ...

Av inka - 3 maj 2016 09:41

Äntligen bestämde jag mig på riktigt för att börja registrera mina hamsterkullar i Svenska Hamsterföreningen. Jag blev medlem förra sommaren någon gång och nu, med kullen som Baronessan och Alf Manfred har fått har jag tagit mig för att både registre...

Av inka - 28 augusti 2015 09:33

Det har gått oerhört segt med det mesta denna sommar. Fågeluppfödningen har skitit sig helt och endast en undulatunge har fått växa upp och komma till ett nytt hem. Ungefär allt som kan gå fel har gått fel. Detta har inte känts peppande på något sätt...

Av inka - 28 augusti 2015 09:31


Bröderna Prick har fått en lillebror. Hektor heter han. Jag träffade honom i måndags och blev såklart otroligt kär! Ljuvligare än en pointervalp är ju svårt att vara. Det skulle i så fall vara en belgarvalp. Jag ser fram emot att lära känna den här l...

Av inka - 25 maj 2015 18:45

Torven gjorde sitt jobb och min svarta hamster Briah är mamma sen nu i torsdags 21/5. Har kunnat se sex bebisar. Kan eventuellt vara någon fler men Briah är oerhört noga med att gömma dem. Jag längtar verkligen tills jag får se dem ordentligt och bör...

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards