Alla inlägg den 14 februari 2012

Av inka - 14 februari 2012 22:08

I takt med att flytten till huset närmar sig intensifieras också sökandet efter en morhuvad gojkompis till herr Oskar.

Fick tips om en hane i Norrköping, eftersom det kan vara ganska knepigt att hitta vuxna damer. Tyvärr visade han sig vara 15-20 år gammal och hade varit ensamfågel hela livet. Då kan det bli väldigt svårt att föra ihop honom med en annan fågel. Han sökte ett mer stimulerande hem än det han hade, hos någon med mycket tid som kan sysselsätta en ensamfågel. Husse tyckte inte att han verkade trivas sådär värst mycket. Jag insåg att mitt hem kanske inte heller är det rätta för den killen. Tyvärr. Lite tråkigt eftersom han verkade himla fin annars.


Oskar har blivit djupt kränkt idag. Jag har varit ledig hela dagen och passade på att känna igenom honom. Jag kan ju inte säga att han direkt gillar att bli invirad i en handduk och klämd på, särskilt med tanke på att han är allt annat än tam. Försöker alltid att avsluta när han är lugn och inte protesterar och så får han göra något roligt efteråt. I det här fallet flyga fritt. Direkt efteråt satte han sig här inne i vardagsrummet, knaprade med näbben och satte igång sitt gojsnack efter en liten stund.

Jag är ändå imponerad av att han inte biter. Han morrar och hotar men biter inte. Någon gång har han bitit mig men aldrig värre än vad en mindre fågel skulle kunna åstadkomma. Han är fin, min Oskar. 




Jag hoppas verkligen att lille Oskar får sig en kompis så snart som möjligt. Jag har lite svårt för det där med ensamma sällskapsfåglar. Jag vill att de ska ha artfränder och Oskar är ju inte någon sällskapsgoja från början, utan en ohanterad, icketam avelsfågel.


Jag har också fått könstestresultatet på nya cremekatarinan via mail. Det hade blivit något fel i systemet, så min adress hade fallit bort och de fick söka mig via internet. Fågeln är i alla fall en hona, precis som jag trodde, även om jag hoppades på en hane. Nu var det ju inte hela världen att det var en tjej. I första hand sökte jag ju en fågel som var obesläktad med mina andra och det fick jag ju. En hane kan jag få tag i senare.

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23 24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards