Alla inlägg under juni 2011

Av inka - 3 juni 2011 18:32

På morgonen vid holkkontrollen hittade jag en liten fyra hos Malva!


   

Efter det kontrollerade jag Kiwis holk men där fanns inget nytt. Däremot var det dax för ettan att ringmärkas. Det var inte populärt. Den lilla parveln bet mig allt vad h*n orkade men som tur är så har de inte mycket till kraft i sina små näbbar. 


 


Nu ikväll rengjorde jag holkarna lite, tog bort smutsigt spån och kollade så att inget ägg gått sönder. Vad tror ni jag hittade? Jo en liten femma hos Kiwi!

   

Av inka - 2 juni 2011 15:35

Det blir väldigt mycket rosa i den här bloggen nu, men faktum är att jag är alldeles fascinerad av undulatungarna!

Malvas tredje kläcktes idag. Den är verkligen pytteliten jämfört med de två andra.

 

Av inka - 1 juni 2011 21:04

Idag väntade jag mig en unge från Kiwi och en från Malva. Hos Malva kläcktes ingen men väl hos Kiwi. Nu är de fyra stycken, välmatade och fina undulatungar. Storleksskillnaden är rolig att se. De växer verkligen som tokar. På fredag är det dax för första ringmärkningen.

 

Det är så enormt spännande att se de nya små liven! Att de utvecklas under värmning i ett ägg, kläcks alldeles rosa och helt hjälplösa. Sedan på några veckor utvecklas de till befjädrade och flygfärdiga fåglar. Med såhär pass många ungar i kullen kan jag förhoppningsvis få reda på om Kiwi bär på anlag för blått. I så fall borde hälften av ungarna bli blå. I vilket fall som helst kommer det att bli superspännande!

Malvas ungar växer också så det knakar.


Inkas ägg fick flytta till Malva, alla de tre äldsta. Det sista hamnade hos Kiwi. Inka började lägga fler ägg med fyra dagars mellanrum och när jag kontaktade min fågelmentor för råd sa han att hon behöver vila. Jag tyckte väl inte heller att det verkade nyttigt att fortsätta lägga ägg hipp som happ.

Förhoppningsvis överlever hennes ägg. Till helgen ska det första av hennes kläckas om allt går som det ska. Själv sitter hon och terroriserar nymfar och andra undulater i stora buren. Hon verkar ha fått extra självförtroende. Nästa gång hon sätts i häck, förutsatt att det blir av, så ska hon och Albin dels få låtsasägg till att börja med så kanske han ger upp sitt sönderbitande och då ska väl inte heller allt bara gå helt fel. Egentligen är det ju inte något fel på dem som häckpar så... så vitt jag vet, så en chans till vill jag allt ge dem. Dock kan det nog komma att dröja. Mest troligen till nästa vår. Mina planer cirkulerar ju mest runt Kalle, Lizzy, Edvin, Elsa och kanske Citrin, Torsten? Ja vi får se.

Presentation

Jag bloggar om mitt liv med mina djur. Hemma hos mig händer alltid saker och även om dagen går i grått, så får alla dessa personligheter mig att le.

För er som känner mig så vet ni redan att jag har ett eget litet zoo hemma och att det snarare växer än

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards